השקעות נדלן בישראל בתקופת הקורונה

מערכת שורש  כג סיוון, תשפ  6/15/2020

השקעות נדלן בישראל בשגרת הקורונה החדשה - סקירה מקיפה. מה כדאי לחפש וממה חשוב להיזהר, מהן המגמות הבולטות בעת הזאת ולמה אסור להתפשר על אמינות חברת הבנייה
.......................

השקעות נדלן בישראל בתקופת הקורונה
במשך שנים רבות שוק הנדלן בישראל משך אליו משקיעים רבים. הסיבה העיקרית לכך הייתה החולשה המתמשכת של שוק ההון, וכתוצאה מכך החיפוש אחר אפיקי השקעה שיניבו תשואה גבוהה יותר. לפרק זמן מסוים נוצרה התעניינות גם בנכסים מעבר לים, ובפרט בארה"ב ובברלין, אבל עד מהרה גילו הישראלים שלא כל הנוצץ זהב ושלא קל למצוא אופציות משתלמות באמת במרחק אלפי קילומטרים מהבית - והתוצאה: גידול של ממש בקניית דירות לא למטרת מגורים כי אם לצורך השקעה (ובמקביל גם השקעות נדלן בתחום המסחרי ובפרט משרדים).

גם ההצהרות של שרים בממשלה כי ינסו להפחית את הכדאיות של השקעות נדלן בישראל - על-מנת לנסות להוזיל את עלות הדיור, שזינקה באופן דרמטי במהלך העשור ה-2 של המאה ה-21 - לא ציננו את הביקוש לדירות במחיר אטרקטיבי, בעיקר כי לא נתפשו כאמינות (ואכן הן התגלו כלא רציניות).

לעומת זאת משבר הקורונה כבר גרם למשקיעים רבים לעצור. ההחלטה לעכב רכישות שכבר עמדו על הפרק ולראות כיצד מתפתח האירוע יוצא הדופן מובנת, אבל לקראת קיץ 2020, כחצי שנה אחרי שאכילת בעלי חיים בסין הובילה להתפשטות מגפה בכל העולם, כבר ניתן לזהות מגמה ברורה של חזרת המשקיעים לשוק הנדלן.

המפולת בשוק ההון
ההתפשטות המהירה של נגיף הקורונה הובילה לצורך בהול להאט את הפעילות הכלכלית במשק ולמעשה לעצור אותה באופן כמעט מוחלט. כתוצאה מכך נוצר משבר כלכלי חמור, שבאופן טבעי הוביל למפולת של ממש בשוק ההון. כך למשל הבורסה צללה בכ-17% במהלך חודש מרץ 2020, ואפילו באפיקים הפחות מסוכנים כמו קופות הגמל נרשמו ירידות חדות של 8-11%.

במקביל התחדדה ההבנה שאירועים מסוג זה - בין אם עקב נגיף קורונה ובין אם עקב וירוס אחר - עלולים להתרחש שוב. למעשה ישנם לא מעט חוקרים שמעריכים כי מגפות הן תופעה שהתדירות שלה תעלה בזמן הקרוב. בהתאם שוק ההון הפך למקום מסוכן, ולעומתו השקעות נדלן בישראל, גם אם הביקוש לדיור פוחת במידה מסוימת, מהוות אפיק יציב יותר ובוודאי שלטווח הארוך.

מעבר מנדלן מסחרי לנדלן למגורים
מגמה נוספת בתחום של השקעות נדלן בישראל שאפשר להבחין בה היא ירידה בהתעניינות בנדלן מסחרי לטובת עלייה בביקוש לדירות להשקעה. הסיבה לכך היא ההבנה שבמאה ה-21 היתרונות המשמעותיים של עבודה מהבית ישנו את שוק התעסוקה, ובעיקר יפחיתו את הצורך במשרדים. במהלך תקופת הסגר, וגם בשגרת הקורונה החדשה, המעבר לעבודה באמצעות כלים דיגיטליים שונים התברר כמוצלח למדי, והיווה פיילוט מבטיח.

העלות הגבוהה של הנדלן המסחרי, ובפרט באזורי הביקוש, תוביל לכך שעסקים רבים ישקלו את כדאיות רכישת או שכירת המשרדים. הביקוש צפוי להצטמצם, וייתכן אף מצב שבו שטחים גדולים יחסית יישארו ריקים. בהתאם ההמלצה היא שלמרות העובדה שמשרדים מהווים אופציה טובה למי שמחפש השקעות נדלן קטנות, למקד את החיפושים בתחום הנדלן למגורים.

חשיבות האמינות של חברת הבנייה
חשוב להדגיש: בכל השקעה יש סיכון מסוים, ובפרט כשמדובר על השקעות נדלן למתחילים. יחד עם זאת ההזדמנויות עשויות להתגלות כמתגמלות במיוחד, ועוד כדאי לזכור שכסף ששוכב בבנק לא מניב ערך מוסף.

על-מנת לממש באופן הבטוח ביותר את הפוטנציאל של השקעות נדלן בישראל, חשוב קודם כל לבחור נכון את האזור שבו מחפשים נכס, וזאת לאור השינויים הצפויים במשק. עוד מגמה ברורה היא עדיפות מובהקת לבתים עם מרפסות, שכפי שהוכיחה לנו תקופת הקורונה מהוות תוספת מבורכת במיוחד. הדגש הקריטי השני הוא אמינות החברה שמבצעת את הפרויקט - כדי שבכל תרחיש תוכלו לקבל לידיכם את הנכס הנבחר, בדיוק בזמן. לחברה כמו גינדי השקעות יש באופן טבעי עדיפות של ממש על פני קבלנים קטנים ולא מוכרים.